مدارس افغانستان
 
درباره وبلاگ


سلام به همه هموطنان عزیز و فارسی زبانان محترم من شفیع سروش هستم حدود 15سال است که در کشور هالند زندگی میکنم متولد کابل هستم وتاحدود 19 سالگی در انجا زندگیمی کردم به دلایل ناامنی و... به کشور هالند مهاجرت کردم ودر انجا تشکیل خانواده دادم واکنون این خلا رادر خود حس میکنم که من کی هستم ؟ ریشه ام کجاست ؟ واکنون در کجا هستم واین وبلاگ را بدین منظور که این خلا وجودی خود را پر کنم والتیامی باشد برای دل من که دوری وطن را دیگر نمیتواند پرکند وبرای شما عزیزان افغان داخل وافغانان دور از وطن باشد که چشمهایمان به نور ان سرزمین الماس نشان منور گردد وهمگی در کنار هم در افغانستان عزیز به خوبی وخوشی زندگی کنیم انشالله
آرشيو وبلاگ


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 9
بازدید ماه : 100
بازدید کل : 54600
تعداد مطالب : 37
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

افغانستان عزیز
خوش امدید
شنبه 13 خرداد 1391برچسب:, :: 10:11 ::  نويسنده : افغانستان عزیز

لیسه حبیبیه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پرش به: ناوبری, جستجو

مختصات: ‏۵۹٫۳۴″ ۰۸′ ۶۹°شرقی ‏۰۰٫۰۰″ ۳۰′ ۳۴°شمالی (نقشه)

لیسه حبیبیه
مدیر سید نصیر عسگرزاده
نوع مدرسه دولتی
سال‌های تحصیلی ۱ تا ۱۲
سال بنیانگذاری ۱۹۰۳ توسط امیر حبیب‌الله خان
نشانی کابل
تعداد دانش‌آموزان ۲۰،۰۰۰
تعداد معلمان ۳۰۰

لیسه حبیبیه یا دبیرستان حبیبیه[۱] یکی از مکاتب (مدارس) در شهر کابل می‌باشد که بسیاری از نخبگان و سرشناسان افغان شامل رئیس‌جمهور حامد کرزی و یا موسیقی‌دان نام‌دار افغان احمد ظاهر در آن تحصیل کرده بودند و همچنین به عنوان اولین کانون مدرن معارف در افغانستان در شهر کابل از آن یاد می‌شود.

تاریخچه

این لیسه در سال ۱۹۰۳ توسط امیر حبیب الله خان تاسیس گردید. مقر اولی این لیسه در منطقه پل باغ عمومی بود. این لیسه در ابتدا دارای کلاس‌های ابتدایی بود که مدت چهار سال دوام می‌کرد. بعد از آن کلاس‌های راهنمایی گردید که سه سال دوام میکرد و پس از رشدیه دوره اعتدائیه بود که سه سال دوام می‌کرد. تدریس این مکتب (مدرسه) از طرف ۱۲ معلم هندی و ۱۲ معلم افغان پیش برده‌می‌شد. معلمین افغان همه روحانی، قاری و مولوی بودند. این مکتب در طی مدتی کوتاه به محلی برای جنبش روشنفکری و مشروطه‌خواهی تبدیل شد.

امیر حبیب الله این مکتب را دو بار مسدود نمود. مدیر این لیسه داکتری هندی به ‌نام بود. که مدت ۱۲ سال زندان رابه امر امیر حبیب الله سپری نمود. در دوره امانیه این مکتب بسیار رشد نمود.

در سالهای ۱۹۶۵—۱۹۶۹ ایالات متحده ساختمانی بزرگ را به‌تعداد ۱۴۴ صنف (کلاس) درسی و ۳ منزل (طبقه) با لابراتوارهای (آزمایشگاه) مجهز در منطقه کابل به همین نام اعمار نمود. این لیسه دوره ثانوی و عالیه (صنوف ۷—۱۲) تدریس می‌نمود. این مدرسه از مدرن‌ترین لیسه‌ها در افغانستان بشمار می‌رفت. قسمتی از مصارف بعدی این مکتب را نیز ایالات متحده آمریکا بدوش خویش متقبل نموده بود و به صفت مکتب پروژه آمریکا به‌شمار میرفت. همه ساله به‌تعداد ۳—۹ نفر از متعلمین ممتاز فارغ صنف نهم به آمریکا غرض ادامه تحصیل فرستاده می‌شدند.

درسالهای ۱۹۹۲ این لیسه به دلیل جنگ‌های تنظیمی از بین رفت. پس از تحولات سال ۲۰۰۱ دولت هندوستان کار اعمار دوباره این مکتب را بدوش خود گرفت و در سال ۲۰۰۳ این مکتب توسط و رئیس‌جمهور افغانستان حامد کرزی دوباره افتتاح گردید.

پانویس

  1. کلمه لیسه در فارسی دری با مدرسه متوسطه و دبیرستان مترادف می‌باشد.




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب
  • ردیاب خودرو

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان افغانستان عزیز و آدرس afghanistanaziz.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.